Zevensprong
Duur: 1 minuten
Doelgroep: A-Jeugd, Senioren

Doel

Het verbeteren van de basislandingstechniek bij het springen en rennen.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 7 pylonen bij 1 groep (2 groepen =  14 pylonen).
  • 1 stick per speler.
  • 20 hockeyballen per groep.

Organisatie

Maak twee groepjes. Elke groep staat in een rij opgesteld achter de achterlijn (startpunt).

Zet de eerste pylon neer op 10 meter van de achterlijn en de 6 andere pylonen rechts daarvan met een halve meter tussenruimte.

Oefening

  1. Kom met de stick in je rechterhand binnen zeven loopsprongen in een rechte lijn van de achterlijn  naar de eerste pylon.
  2. Als je gesprongen hebt, dribbel je met de bal (liggend bij de eerste pylon) aan je stick terug naar het startpunt.
  3. Heb je de pylon in minder dan 7 sprongen gehaald? Probeer dan ook de tweede pylon te bereiken in minder dan 7 sprongen. 

De speler voert de oefening 3 keer uit.

Variaties

  1. Tweebenige squatsprongen in maximaal zeven sprongen naar de pylon.
  2. Eenbenige sprongen in maximaal zeven sprongen naar de pylon. Hierbij eerst het linker been, vervolgens het rechterbeen.

Intensiteit van de oefening

Dit is een oefening met een explosief karakter. Let wel op dat de lichaamscontrole en de atletische houding gehandhaafd blijven; EMI 8/9.

Aandachtspunten

  1. Bij de landingen mag de knie niet naar binnen zakken richting een X-knie.
  2. Tijdens de sprongen veer je goed in voordat je doorspringt.
  3. Tijdens alle sprongen hou je een rechte rug met de borst naar voren.