Vierkwadrantensprong
Duur: 1 minuten
Doelgroep: A-Jeugd, Senioren

Doel

Het verbeteren van de eenbenige enkel-, knie- en heupstabiliteit en het aanleren van een goede basislandingstechniek met een rotatoire component.

Wat is nodig?

  • Half veld.

Organisatie

Verdeel de groep over de achterlijn, met onderling 2 meter tussenruimte.

Dit is een individuele oefening, maar het hele team voert hem gelijktijdig uit. Hou ongeveer hetzelfde tempo aan.

Oefening

  1. Ga op je linkerbeen staan met een licht gebogen knie.
  2. Maak een sprong van 90graden met de klok mee en land op hetzelfde been.
  3. Absorbeer de sprong goed, zodat je in 1 keer stilstaat.
  4. Blijf 1 hele tel op 1 been staan, alvorens je de volgende sprong maakt.
  5. Herhaal dit, zodat je in 4 sprongen 360graden gemaakt hebt.
  6. Elke sprong is een losse sprong, het is niet de bedoeling dat je in 1 keer doorhupt.
  7. Daag jezelf uit om zo ver mogelijk te springen, met behoud van een goede landing in stilstand.

De volgende cyclus wordt 2 keer doorlopen:

  1. Op het linkerbeen een ronde met de klok mee.
  2. Op het rechterbeen met de klok mee.
  3. Op het linkerbeen tegen de klok in.
  4. Op het rechterbeen tegen de klok in.