Loop-ABC
Duur: 2 minuten
Doelgroep: A-Jeugd, B-Jeugd, C-Jeugd, D-Jeugd, E-Jeugd, Senioren

Doel

Het soepel maken van de spieren en het verhogen van de ademhaling en de bloedsomloop. Het verbeteren van de looptechniek en een stabiele romphouding (atletische houding), terwijl de armen en benen snel bewegen.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 4 pylonen.

Organisatie

Zet vanaf de achterlijn een rij uit van 4 pylonen met een onderlinge afstand van 10 meter.

Maak 2 rijen die achter de achterlijn staan opgesteld.

De spelers voeren aan weerskanten van de pylonenreeks tegelijk hun loopscholingsoefeningen uit naar het einde van de pylonenreeks. Daar draaien ze en dribbelen met een ruime bocht rustig terug naar het begin.

Telkens als een tweetal de eerste pylon passeert, start het volgende tweetal. Hierdoor blijft er ruimte tussen de spelers, zodat ze elkaar niet kunnen hinderen.

Oefening

  1. 10 meter trippling.
  2. 10 meter skipping linkerbeen.
  3. 10 meter skipping rechterbeen.
  4. terugdribbelen naar het startpunt.
  5. 10 meter trippling.
  6. 10 meter hakken-billen linkerbeen.
  7. 10 meter hakken-billen beide benen om en om.
  8. terugdribbelen naar het startpunt.
  9. 10 meter skipping linkerbeen.
  10. 10 meter hakken-billen linkerbeen.
  11. 10 meter skipping rechterbeen.
  12. 10 meter hakken-billen rechterbeen.
  13. terugdribbelen naar het startpunt.
  14. 20 meter trippling om en om in vast ritme (1-2-3) en op de eerste tel fanatiek de knie heffen.
  15. 20 meter rustige hakken-billen om en om in vast ritme (1-2-3) en op de eerste tel fanatiek de hak naar de bil brengen.
  16. terugdribbelen naar het startpunt.
  17. De trainer (of de aanvoerder) bepaalt over het traject van 4 maal 10 meter welke van de loopscholingsoefeningen moet worden uitgevoerd. Zorg voor veel variatie.

Intensiteit van de oefening

Licht hijgen, optimale coordinatie en lichaamscontrole met snel voetenwerk, EMI 3/4.

Aandachtspunten

  1. Handhaaf de atletische houding: maak jezelf goed lang met de borst naar voren.
  2. De spelers doen de oefening met snel en lichtvoetig voetenwerk.
  3. Kwaliteit staat centraal.