Sprongduel met wegsprinten
Duur: 2 minuten
Doelgroep: B-Jeugd, C-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de sprongkracht, de landingstechniek, de sprintsnelheid en het reactievermogen.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 1 pylon.

Organisatie

Zet 1 pylon neer op 10 meter van de achterlijn.

Maak tweetallen, rekening houdend met lengte van de spelers en zet de spelers zij-aan-zij neer in 2 rijen achter de achterlijn.

Oefening

  1. Ga zij-aan-zij staan, met de schouders tegen elkaar.
  2. Op het signaal springen de voorste 2 spelers omhoog, geven elkaar in de lucht een rustige schouderduw en landen vervolgens stabiel op 2 benen.
  3. Meteen na de landing met korte passen wegsprinten richting de pylon (10 meter), vervolgens dribbelen ze in een ruime boog terug naar het startpunt.
  4. Het volgende tweetal start als het vorige tweetal wegsprint.
  5. Herhaal de oefening 10 keer.

Aandachtspunten

  1. Het springen en het landen moeten plaatsvinden met de juiste techniek: heup boven knie, knie boven enkel (niet naar binnen richting een X-knie).
  2. Het wegsprinten is met korte passen.
  3. De spelers staan voor de sprong al met de schouders tegen elkaar aan.