Achtjes lopen met bal en stick
Duur: 2 minuten
Doelgroep: B-Jeugd, C-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de coordinatie en de stabiliteit van de enkel, knie en heup in relatie tot het draaien, wenden en keren met bal en stick.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 8 pylonen bij 8 spelers, 16 pylonen bij 16 spelers.
  • 1 stick en bal per speler.

Organisatie

Maak tweetallen en zet per tweetal 2 pylonen neer, met een onderlinge afstand van ongeveer 5 meter.

Oefening

  1. Elk tweetal staat met bal en stick aan de rechterkant klaar bij zijn eigen pylon.
  2. Op signaal van de trainer drijf je dribbelend in een denkbeeldige 8 van de ene naar de andere pylon.
  3. Passeer elkaar in het midden van de 8, zonder met elkaar te botsen.
  4. De looprichting van de 8 blijft steeds hetzelfde.
  5. De trainer geeft steeds tussen de 5 a 10 seconden een nieuwe opdracht (dribbelen, hinkelen op het linkerbeen, hinkelen op het linkerbeen, enzovoort).

Variatie

  1. Geef de signalen met veel variatie en met kortere tussenpozen dan 5 seconden.
  2. De 3 signalen kunnen worden vervangen door cijfers: 1, 2, 3 of bijvoorbeeld koppelen aan drie namen van spelers.
  3. Verzin meer oefeningen (bal op stick hooghouden, wisselen van looprichting, stick in 1 hand, enzovoort).

Aandachtspunten

  1. Het gaat om anticiperen en behendigheid.
  2. Bij het hinkelen mag de knie niet wegzakken richting een X-knie.
  3. Botsen mag niet.
  4. Laat de spelers regelmatig wandelen of rechtop staan om de rug even te ontlasten.