Ligsteun en squat
Duur: 1 minuten
Doelgroep: B-Jeugd, C-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de rompstabiliteit, de sprongkracht en een goede landingstechniek van de heup-, knie- en enkelketen.

Wat is nodig?

  • Half veld.

Organisatie

Verdeel de groep over de achterlijn, met onderling 2 meter tussenruimte.

Oefening

  1. De spelers staan in de atletische houding (zie begrippenlijst).
  2. Op jouw eerste signaal komen de spelers zo snel mogelijk in de ligsteunpositie.
  3. Op het tweede signaal maken de spelers een tweebenige hoogtesprong en komen ze na de landing in de squatpositie.
  4. Op het derde en laatste signaal komen de spelers weer staan op de achterlijn, in de atletische houding.
  5. Deze cyclus herhaal je maximaal 5 keer, eventueel met variaties.

Variaties

  1. Doe in plaats van blijven staan in de ligsteun een push-up.
  2. Doe in plaats van de tweebenige hoogtesprong een vertesprong op 1 been (linker en rechter been afwisselend).
  3. Combineer variatie 1 en 2.

Aandachtspunten

  1. Spelers met schouderklachten kunnen deze oefening alleen doen als ze geen enkele pijn in de schouder ervaren.
  2. Veer goed door in je knieen bij de landingen
  3. Buig diep door met een rechte rug.
  4. De knie mag niet naar binnen zakken richting een X-knie