Zebra
Duur: 2 minuten
Doelgroep: B-Jeugd, C-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de behendigheid en de doorbloeding van het lichaam. Hierdoor wordt de zenuwgeleiding efficienter en neemt de flexibiliteit van het bewegingsapparaat toe.

Wat is nodig

  • Half veld.
  • 6 pylonen.
  • 1 stick per speler.

Organisatie

Leg de sticks met ongeveer een meter tussenruimte in een rij op de grond, zoals de strepen van een zebra.

Zet de pylonen in een rechte lijn of ingesprongen, zoals bij een slalom.

Stel de spelers in een rij op bij het startpunt.

Oefeningen

  1. Op jouw teken krijgen de spelers verschillende opdrachten voor de heenweg, zoals: trippling en kaatssprongen (zie onder Variaties).
  2. Op de terugweg doen ze een zijwaartse shuffle tussen de pylonen door. Als alternatief kan er ook geslalomd worden.

Variaties:

  1. Trippling met 3 voeten per vakje.
  2. Kaatssprongen met 2 benen tegelijk per vakje.
  3. Kaatssprongen met 2 benen tegelijk per vakje: 2 sprongen heen, 1 terug, 2 sprongen heen, 1 terug, enzovoort.
  4. Zijwaartse trippling met 2 stappen per vakje, met het linkerbeen eerst.
  5. Zijwaartse trippling met 2 stappen per vakje, met het rechterbeen eerst.

Aandachtspunten

  1. Hou tijdens het snelle voetenwerk je rug goed recht, met de borst naar voren.
  2. Je romp is stabiel en je armen en benen doen het snelle werk.