Loop-ABC: Hinkelen op 1 been
Duur: 1 minuten
Doelgroep: B-Jeugd, C-Jeugd

Doel

Deze oefening is bedoeld om het onderlichaam (heup/knie/enkel) te versterken met stabiliserende spieren. Tegelijkertijd verbetert deze oefening de motoriek, stabiliteit en snelheid tijdens bewegen.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 5 pylonen.

Organisatie

Zet vanaf de achterlijn een rij uit van 5 pylonen met een onderlinge afstand van 5 meter.

Maak 2 rijen die achter de achterlijn staan opgesteld.

De spelers voeren aan weerskanten van de pylonenreeks tegelijk hun loopscholingsoefeningen uit naar het einde van de pylonenreeks. Daar draaien ze en dribbelen met een ruime bocht rustig terug naar het begin. 

Oefening

  1. De eerste speler van elke rij hinkelt 3 maal op het rechterbeen, gaat goed stabiel staan, tikt met 2 handen de grond aan, maakt een hoogtesprong en landt vervolgens op 2 benen.
  2. Vervolgens dribbelen de spelers door tot de volgende pylon waar ze de oefening op het linkerbeen herhalen.
  3. Zo doorgaan tot de laatste pylon.
  4. Elke volgende speler start als de voorgaande ter hoogte van de eerste pylon is. 

De bovenstaande serie wordt 1 keer herhaald.

Aandachtspunten

  1. Zorg ervoor dat het hele lichaam mooi rechtop blijft en de spelers rustig inveren met zowel de heup als de knie.
  2. Land bij het hinkelen op de hak en rol door naar de tenen.
  3. Beweeg de armen goed tijdens het hinkelen. Let erop dat de knie niet naar binnen zakt richting een X-knie.
  4. Probeer “zachtjes” te landen op de voet.