Loop-ABC: Rennend de grond aantikken
Duur: 1 minuten
Doelgroep: B-Jeugd, C-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de looptechniek en een efficiente romphouding terwijl de armen en benen snel bewegen. Daarnaast train je de flexibiliteit van de spieren.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • Pylonen.

Organisatie

Zet vanaf de achterlijn, een rij uit van  pylonen met een onderlinge afstand van 5 meter.

Maak rijen die achter de achterlijn staan opgesteld.

De spelers voeren aan weerskanten van de pylonenreeks tegelijk hun loopscholingsoefeningen uit naar het einde van de pylonenreeks. Daar draaien ze en dribbelen met een ruime bocht rustig terug naar het begin.

Oefening

  1. Ter hoogte van de eerste pylon brengen de spelers beide handen naar de grond (met rechtervoet voor) en maken vervolgens een hoogtesprong.
  2. Na de sprong rennen de spelers direct verder tot dat ze bij de volgende pylon zijn. Hier tikken ze opnieuw de grond aan (nu met de linkervoet voor) en maken ze een sprong.
  3. Herhalen bij de derde en vierde pylon (opnieuw rechter- en linkervoet voor).
  4. Elke volgende speler start als de voorgaande ter hoogte van de eerste pylon is.

De bovenstaande serie wordt 1 keer herhaald.

Aandachtspunten

  1. Blijf naar voren kijken tijdens het buigen door de knie.