Loop-ABC: Skipping
Duur: 1 minuten
Doelgroep: B-Jeugd, C-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de looptechniek en een efficiente romphouding terwijl de armen en benen snel bewegen.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 5 pylonen.

Organisatie

Zet vanaf de achterlijn een rij uit van 5 pylonen met een onderlinge afstand van 5 meter.

Maak 2 rijen die achter de achterlijn staan opgesteld.

De spelers voeren aan weerskanten van de pylonenreeks tegelijk hun loopscholingsoefeningen uit naar het einde van de pylonenreeks. Daar draaien ze en dribbelen ze met een ruime bocht rustig terugdribbelennaar het begin.

Oefening

Volgorde oefeningen:

  1. Naar eerste pylon: skipping alleen met linkerbeen.
  2. Naar tweede pylon: skipping alleen met rechterbeen.
  3. Naar derde pylon: skipping alleen met linkerbeen.
  4. Naar vierde pylon: skipping alleen met rechterbeen.
  5. Naar vijfde pylon: skipping links/rechts om en om.

Elke volgende speler start als de voorgaande ter hoogte van de eerste pylon is.

De bovenstaande serie wordt 1 keer herhaald.

Duur van de oefening

Ongeveer 1 minuut.

Aandachtspunten

  1. Zet je voeten op heupbreedte, maak jezelf lang en breng de borst naar voren. Maak lichte voorspanning in de buikspieren door subtiel je navel in te trekken.
  2. Hou je voeten opgetrokken naar de schenen. Het grondcontact is kort en fanatiek. De voeten hebben een veerfunctie.
  3. Hou tijdens skipping je borst naar voren en je rug recht. Je benen en armen doen het snelle werk terwijl de romp stabiel blijft.
  4. Je armen en benen moeten tot in finesse de beweging maken, terwijl de romp goed stabiel blijft als centrum van de beweging.