Squatsprongen
Duur: 1 minuten
Doelgroep: D-Jeugd

Doel

Het vergroten van de sprongkracht en het aanleren van een goede landingstechniek, waarbij er goed gelet wordt op de positionering van heup, knie en enkel.

Wat is nodig?

  • Half veld.

Organisatie

Verdeel de groep over de achterlijn, met onderling 2 meter tussenruimte.

De groep start op de achterlijn en maakt 10 squatsprongen het veld in.

Oefening

  1. De spelers gaan in de atletische houding staan met de armen langs de romp.
  2. Vanuit deze positie worden 10 squatssprongen gemaakt. De armen zwaaien mee naar voren in de richting van de sprongbeweging.
  3. Bij de landingen moet de speler de benen goed gebruiken bij het inveren.
  4. De sprongen vinden plaats in een vloeiende beweging.
  5. Nadat er 10 squatsprongen gemaakt zijn, dribbelen de spelers terug naar het startpunt.
  6. De spelers staan nu met de rug naar het veld en maken op signaal van de trainer 10 achterwaartse squatsprongen.
  7. Achterwaartse sprongen zijn moeilijk: hou een rechte rug, start met de armen naar voren en zwaai deze mee naar achteren in de sprongrichting.

Aandachtspunten

  1. Veer bij de landingen goed in met een rechte rug en met de billen naar achteren.
  2. De knieen mogen niet naar binnen zakken richting een X-knie.