Zebra
Duur: 2 minuten
Doelgroep: D-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de behendigheid en de doorbloeding van het lichaam. Hierdoor wordt de zenuwgeleiding efficienter en neemt ook de flexibiliteit van het bewegingsapparaat toe.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 6 hoedjes.
  • Elke speler een stick.

Organisatie

De sticks liggen met ongeveer een meter tussenruimte in een rij op de grond, zoals de strepen van een zebra.

De hoedjes staan in een rechte lijn of ingesprongen, zoals bij een slalom.

De spelers staan in een rij opgesteld bij het startpunt.

Oefeningen

  1. Op signaal van de trainer krijgen de spelers verschillende opdrachten voor de heenweg, zoals: trippling en kaatssprongen (zie verder variaties).
  2. Op de terugweg doen ze een zijwaartse shuffle tussen de hoedjes door. Als alternatief kan er ook geslalomd worden.

Variaties: 

  1. Trippling met 3 voeten per vakje.
  2. Kaatssprongen met 2 benen tegelijk per vakje.
  3. Kaatssprongen met 2 benen tegelijk per vakje: 2 sprongen heen, 1 terug, 2 sprongen heen, 1 terug, enzovoort.
  4. Zijwaartse trippling met 2 stappen per vakje, met het linkerbeen eerst.
  5. Zijwaartse trippling met 2 stappen per vakje, met het rechterbeen eerst.

Aandachtspunten

  1. Hou tijdens het snelle voetenwerk je rug goed recht, met de borst naar voren.
  2. Je romp is stabiel en de armen en benen doen het snelle werk.