Loop-ABC: Rennend de grond aantikken
Duur: 1 minuten
Doelgroep: D-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de looptechniek en een efficiente romphouding terwijl de armen en de benen snel bewegen. Daarnaast wordt de flexibiliteit van de spieren getraind.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 5 hoedjes.

Organisatie

De trainer zet, vanaf de achterlijn, een rij uit van 5 hoedjes met een onderlinge afstand van 5 meter.

De trainer maakt 2 rijen die achter de achterlijn staan opgesteld.

De spelers voeren aan weerskanten van de hoedjesreeks tegelijk hun loopscholingsoefeningen uit naar het einde van de hoedjesreeks waar ze draaien en met een ruime bocht rustig terugdribbelen naar het begin.

Oefening

  1. Ter hoogte van het eerste hoedje brengen de spelers beide handen naar de grond (met rechtervoet voor) en maken vervolgens een hoogtesprong
  2. Na de sprong rennen de spelers direct verder totdat ze bij het volgende hoedje zijn. Hier wordt opnieuw de grond aangetikt (nu met de linkervoet voor) en een sprong gemaakt.
  3. Dit wordt ook herhaald bij het derde en vierde hoedje (opnieuw linker- en rechtervoet voor.
  4. Elke volgende speler start als de voorgaande ter hoogte van het eerste hoedje is.

De bovenstaande serie wordt 1 keer herhaald.

Duur van de oefening

1 minuut.

Aandachtspunten

  1. Blijf naar voren kijken tijdens het buigen door de knie.