Loop-ABC: Armzwaai voor- en achterwaarts
Duur: 1 minuten
Doelgroep: D-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de looptechniek en een efficiente romphouding terwijl de armen en de benen snel bewegen. 

Wat is nodig?

  • Een half veld.
  • 4  hoedjes.

Organisatie

De trainer zet, vanaf de achterlijn, een rij uit van 4 hoedjes met een onderlinge afstand van 5 meter.

De trainer maakt 2 rijen die achter de achterlijn staan opgesteld.

De spelers voeren aan weerskanten van de hoedjesreeks tegelijk hun loopscholingsoefeningen uit naar het einde van de hoedjesreeks waar ze draaien en met een ruime bocht rustig terugdribbelen naar het begin.

Oefening

Volgorde oefeningen:

  1. Naar tweede hoedje (10 meter): huppelend beide armen tegelijkertijd voorwaarts draaien.
  2. Naar vierde hoedje (10 meter): huppelend beide armen tegelijkertijd achterwaarts draaien.
  3. Vanaf het vierde hoedje terug dribbelen naar het startpunt.
  4. Naar tweede hoedje (10 meter): huppelend linkerarm voorwaarts draaien.
  5. Naar vierde hoedje (10 meter): huppelend rechterarm voorwaarts draaien.
  6. Vanaf het vierde hoedje terug dribbelen naar het startpunt.
  7. Elke volgende speler start als de voorgaande ter hoogte van het eerste hoedje is.

De bovenstaande serie wordt 1 keer herhaald.

Aandachtspunten

  1. Beweeg de armen ontspannen en blijf doorhuppelen.
  2. Hou het lichaam tijdens de hele oefening rechtop.