Loop-ABC: Skipping
Duur: 1 minuten
Doelgroep: D-Jeugd

Doel

Het verbeteren van de looptechniek en een efficiënte romphouding terwijl de armen en de benen snel bewegen. 

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 5 hoedjes.

Organisatie

De trainer zet, vanaf de achterlijn, een rij uit van 5 hoedjes met een onderlinge afstand van 5 meter.

De trainer maakt 2 rijen die achter de achterlijn staan opgesteld.

De spelers voeren aan weerskanten van de hoedjesreeks tegelijk hun loopscholingsoefeningen uit naar het einde van de hoedjesreeks waar ze draaien en met een ruime bocht rustig terugdribbelen naar het begin.

Oefening

Volgorde oefeningen:

  1. Naar eerste hoedje: skipping alleen met linkerbeen.
  2. Naar tweede hoedje: skipping alleen met rechterbeen.
  3. Naar derde hoedje: skipping alleen met linkerbeen.
  4. Naar vierde hoedje: skipping alleen met rechterbeen.
  5. Naar vijfde hoedje: skipping links/rechts om en om.


Elke volgende speler start als de voorgaande ter hoogte van het eerste hoedje is.

De bovenstaande serie wordt 1 keer herhaald.

Aandachtspunten

  1. Zet de voeten op heupbreedte, maak jezelf lang en breng de borst naar voren. Maak lichte voorspanning in de buikspieren door subtiel de navel in te trekken.
  2. Hou de voeten opgetrokken naar de schenen en het grondcontact is kort en fanatiek. De voeten hebben een veerfunctie.
  3. Hou tijdens skipping de borst naar voren en de rug recht. De benen en armen doen het snelle werk terwijl de romp stabiel blijft.
  4. De armen en benen moeten tot in finesse de beweging maken waarbij de romp goed stabiel blijft als centrum van de beweging.