Overhead squat
Duur: 2 minuten
Doelgroep: E-Jeugd

Doel

Het trainen van de atletische houding (vergroten van de basisspanning) en de kracht van de beenspieren.

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 1 stick per speler.

Organisatie

De trainer verdeelt de groep over de achterlijn, met onderling 2 meter tussenruimte.

Oefening

  1. De spelers gaan in de atletische houding staan.
  2. Vervolgens brengen ze hun stick boven het hoofd.
  3. De schouderbladen worden naar elkaar toe getrokken en met gestrekte armen nog een stukje extra naar achteren gebracht. Er komt nu een lichte rek op de voorkant van de schouders.
  4. Daarna zakken ze naar hurkzithouding (ongeveer 90° graden buiging in de knieen) en komen weer terug in de startpositie.
  5. Het ritme is: 1 tel omlaag zakken (‘eenentwintig’) en 1 tel terug omhoog bewegen (1:1).
  6. Hou tijdens de hele beweging de borst naar voren en een rechte rug.
  7. Verdeel lichaamsgewicht continu over 2 benen.
  8. De oefening bestaat uit 10 herhalingen.

Aandachtspunten

  1. Beweeg de billen naar achteren.
  2. Buig diep door de benen met een rechte rug.
  3. De knie mag niet naar binnen zakken richting een X-knie.