Duw- en trekkamp (hinkelend)
Duur: 1 minuten
Doelgroep: E-Jeugd

Doel

Kracht vergroten van het hele lichaam waarbij het accent gelegd wordt op de rompstabiliteit.

Wat is nodig?

  • Half veld.

Organisatie

De trainer verdeelt de groep in tweetallen. Op het signaal proberen de spelers elkaar uit evenwicht te brengen.

Oefening

  1. De spelers staan op 1 been en houden elkaars handen stevig vast.
  2. Hinkelend op 1 been proberen de spelers door te duwen en te trekken elkaar uit balans te krijgen.

Variaties

  1. De spelers staan aan weerskanten van de 23-meterlijn (1 meter aan elke zijde) en proberen elkaar tijdens het kamp over de lijn te duwen of trekken.
  2. De spelers staan aan weerskanten van de 23-meterlijn met de schouders tegen elkaar (handen op de rug) en proberen elkaar tijdens het kamp over de lijn te duwen. Eerst staan de spelers op het binnenste been en daarna op het buitenste been. De spelers houden continu de schouders tegen elkaar aan zonder te botsen.

Aandachtspunten

  1. De spelers dagen elkaar uit zonder ruw te zijn en mogen niet aan elkaars shirt trekken.
  2. Het accent ligt op slimheid en behendigheid en in mindere mate op kracht.
  3. De knie mag niet naar binnen zakken richting een X-knie.
  4. Behoud tussen de tweetallen een veilige tussenruimte.