Paard en ruiter
Duur: 2 minuten
Doelgroep: E-Jeugd

Doel

Het soepel maken van de spieren en het versnellen van ademhaling en bloedsomloop. Daarnaast wordt er een appel gedaan op het ruimtelijk orientatievermogen.

Wat is nodig?

  1. Half veld.
  2. 4 hoedjes.

Organisatie

De trainer maakt een vierkant van 10 x 10 meter en wijst 2 tikkers aan; de overige spelers verspreiden zich in het vak.

Oefening

De 2 tikkers werken goed samen. Een speler die op de rug van een medespeler (paard) zit kan niet getikt worden. Een speler mag maar 1 keer op hetzelfde paard zitten. 

Aandachtspunten

  1. Wees slim en behendig.
  2. Werk samen.
  3. Veer goed in de knieen en hou de borst naar voren als je paard bent.
  4. Probeer alle spelers bij het spel te betrekken.
  5. De tikkans moet groot zijn (succesbeleving).
  6. Er mag niet gebotst worden.