Planken met doorgeven van de bal
Duur: 2 minuten
Doelgroep: E-Jeugd

Doel

De statische stabiliteit vergroten van het hele lichaam (romp, armen en benen).

Wat is nodig?

  • Half veld.
  • 2 hoedjes.

Organisatie

De trainer maakt 1 of 2 groepjes, afhankelijk van de grootte van de groep.

Elke groep heeft een start- en eindhoedje, op 10 meter afstand van elkaar.

Oefening

  1. De groep vormt 1 lijn. Met 2 groepen wordt er naast elkaar gewerkt.
  2. De spelers nemen, zij aan zij, de plankpositie aan, zodat een denkbeeldige tunnel ontstaat.
  3. De bal wordt met 1 arm/hand onder de tunnel doorgegeven aan de volgende speler.
  4. Het doorgeven mag onder de tunnel door of voor de tunnel langs.
  5. Elke speler loopt na het doorgeven van de bal langs de tunnel en sluit vervolgens in plank achteraan.
  6. De oefening is afgelopen als de hele groep aan de overkant achter het eindhoedje in plank staat opgesteld.

 

Variatie

De tunnel wordt gevormd in:

  1. Opdrukpositie (handen-bal van de voet)
  2. Bekkenbrugpositie.

Aandachtspunten

  1. Dit is een moeilijke oefening. Het verdient de aanbeveling de plankpositie eerst kort te oefenen.
  2. Het oefenen van de plank met 3 steunpunten (1 hand opgetild) is belangrijk.
  3. Spelers met schouderklachten kunnen deze oefening alleen doen als ze geen enkele pijn in de schouder ervaren.